Thursday, April 22, 2010

Pisau Vs Parang

Seperti yang dijanjikan,kali ni kita akan berdiskusi mengenai topik nih.Aku dulu pun bermasalah ( adakah aku insan bermasalah ???? ;D ) setiap kali nak g outdoor,berbelah bagi nak bawa mana satu.Mana yg lebih mudah n praktikel.Dalam simpanan aku,aku ada multipurpose victorinox knife,pisau trimontina brazil n parang pendek yg selalu org dolu2 bawa kehulu hilir.Tapi tak praktikel la kalau nak bawa semua sekali kan.Buat berat haversack@rucksack jer.Roboh bahu nak mengendong !!!
Bila rumah tgk dvd citer rambo,swat n pelbagai lagi filem2 yg melibatkan outdoor , kebanyakkan bawa bayonet@benet ( bagi askar ) n pisau rambo yg ada gergaji kat belakang pisau.Kekadang tertanya2 apa la guna gergaji tuh.Boleh ke gergaji pokok??? Cam tak logik jer tapi 4 sure la benda tuh ada kegunaanya kan.Kalau tak takkan setiap cerita omputih balik2 guna pisau nih.Bukan nak mengaggungkan mereka tapi try to think positif.Ayat tak boleh blah…

Pada pendapat aku macam pisau rambo nih khusus untuk mereka yg terlatih jer yg boleh guna dengan jayanya.Macam komando dapat pisau ni.Mesti dasat. Macam diorg boleh buat.Tapi kalau d bagi aku nak potong anak kayu pun mahu melecet2 tangan.Silap2 demam seminggu.Benda alah cinonet tapi nak potong kayu besar lengan.Macam susah jerrr.N bagi aku pisau rambo nih kurang praktikel untuk aku.

Bagi pisau trimontina aku tuh lak , biasanya aku bawak g mancing jer. ( Bagi sesiapa yg mengenali aku mesti pelik coz aku tak makan seafood ;p ) Coz dalam hutan biasanya perlu menebang n mencantas , so aku lebih prefer gunakan parang.Daya yg ada pada berat parang tuh memudahkan kerja aku.Lebih selesa untuk digunakan.

Tapi malang kan tak berbau.Kalau boleh bau 4 sure senang.Ekeekekeke ( Teringat kat adilla waktu nih.Kesian budak kecik nih ) Bayangkan ….. kalau tetima rimau kuar . Kalau bukan rimau pun mayb binatang2 besar lain.Beruang ke,babi hutan ker. Rasanya parang kurang praktikel coz masa nak kuarkan n gunakan 4 sure lambat.Parang digunakan untuk menebas manakala pisau digunakan untuk menusuk pasti lebih praktikel kan???Nak melapah pelanduk ker,ayam hutan ker pasti lebih mudah.Fuh meleleh la plak ayaq liur nihhhhh…Lama tak kena daging2 rare spesis nih.

So normally aku bawa parang n multipurpose knife tuh ( coz ada sudu n garfu.N pengorek telinga serta pencungkil gigi.hahahahaha ;p ).Apa pun ikut kesesuaian masing.Tapi parang mahupun pisau aku ada taboo yg aku dapat dari org tua2.Pantang larang nya adalah :

Jangan cucuk parang@pisau kat tanah.Waima gali sekalipun.Coz mata parang@pisau akan cepat tumpul.Biasanya pas aku asah parang@ pisau , aku akan lap kering . Kalau rajin aku letak minyak masak@minyak singer( yg mak2 kita selalu letak kat mesin jahit tuh ) untuk make sure tak berkarat . Tapi kekadang kalau tak sempat asah aku tibai kan je batu sungai atau batu apa2 je la kat camp site. ( Kalau ada yg kepala batu tuh mayb boleh dicuba atas tanggungan sendiri yer ;D ) Takde la skema mengikut jerrr.N cermin tingkap pun boleh jadi batu asah tau!!!
N actually kalau korg nak tau besi-besi yg digunakan untuk buat parang atau pisau ni ada gred2 dia.Nanti aku cuba cari kelas,diskrepsi dan ketahanan.Aku terasa nukilan aku kali ni macam skema jer.Ayat straight forward.huhuhuhu.n tetiba aku teringat kata2 pujangga “ dahulu parang sekarang besi,dahulu sayang sekarang benci ;p “ Apa la aku merapek kan nih.ish ish ish.blurr dah

Aku pernah gak dengar orang kata bawang boleh menumpulkan pisau.tapi aku belasah jer.Kekadang g rewang aku bantai jer potong.Dah tu penat la nak beli pisau lain.Aku pun bukan kaya pun.huhuhuhu.Dah la dari merapek meraban bukan2.time to stop deadpoets

Secangkir idea,bingkisan kata

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails