Monday, July 5, 2010

Kisah Budak Kena Rotan

Ada seorg budak , namanya Abu.Dia bersekolah di sebuah sekolah di pinggir bandar.Kawasan yang baru hendak membangun dan menerima biasan kota.Setiap hari Abu datang lambat ke sekolah.Sehinggakan pengawas bertugas jenuh mengambil nama.Kalau nak dikira sudah berkajang2 kertas yang digunakan hanya untuk mencatit nama Abu.Dan akhirnya kes Abu ini dirujuk kepada cikgu disiplin.

Apabila dipanggil oleh guru disiplin , Abu pun akur dan patuh.Lalu pergilah Abu menemui cikgu tersebut.Apabila ditanya , Abu tak memberikan reaksi.Hanya menundukkan kepala.Berkali2 cikgu disiplin bertanya tapi Abu tetap akur.Dalam hati cikgu disiplin , kurang ajar betul budak ni.Aku tanya bukan nak jawab.Sombong n besar kepala mengalahkan org dewasa.Kecik2 dah macam ni.Bila besar entah macam la jadinya.

Lalu kes Abu dirujuk kepada guru kaunseling sekolah.Perkara yg sama berlaku di bilik guru disiplin dimana Abu hanya diam menundukkan wajah.Akhirnya cikgu kaunseling memberi kata dua , sama ada Abu tidak datang lambat atau dia terpaksa menerima 5 kali sebatan setiap kali datang lewat.Itu pun abu hanya menekurkan kepala.Diam seribu bahasa.

Keesokkan hari , Abu tetap datang lambat ke seklah.Yg pasti , guru disiplin berdiri terpacak di pagar sekolah.Buat pengetahuan , Abu belajar di sesi petang.Dan hukuman telah terhidang di hadapan.Abu disebat 5 kali.Zappp,zaaapppp,zaaapppp,zaaaap, zaaappp .Tanpa sebarang kata dan air mata Abu terus berlalu menuju ke kelas yang sudah habis 1 masa pembelajaran.

Sebulan berturut2 Abu menerima hukuman yg sama.Tanpa sebarang kata mahupun air mata dari mulut mugil budak tingkatan 2.Ada sesuatu yang tak kena di sini.Kalau aku,mesti aku dah ponteng sekolah.Kata guru kaunseling yang sering memerhatikan dan memantau dari jauh.Terdetik hati guru tersebut melihat ulah anak didiknya.

Setelah berazam untuk menyelidik , sampai la guru kaunseling tersebut ke rumah Abu.Namun terdetik hati ingin menjadi Sherlock Homes.Lalu bersembunyi la guru tersebut di sebalik semak.Tika itu mentari terpacak di atas kepala.Sudah tengahhari. Dilihat Abu baru naik ke rumah.Rambutnya basah.Baru lepas mandi budak ni.Hati guru kaunseling itu bersuara.

Sejam kemudian , masih tiada kelibat Abu.Haish,mana budak ni?Tak keluar2 rumah.Cuaca dah panas semakin memarakkan lagi hati yang tengah panas.Panas menunggu di celah semak , keringat mencurah dibakar mentar.Kesabaran semakin nipis.Sudah 1jam 45 minit menjadi penyiasat tak berbayar.

Dalam sedang berkira-kira ingin keluar untuk bersemuka dilihat seseorang sedang berjalan masuk menuju perkarangan rumah.Maka hasrat untuk bersemuka terhenti.Kembali semula menyembunyikan diri yang hapak dijejeri peluh masam.Diintai manusia yang masuk ke perkarangan tersebut.Di llihat murid sekolah menengah atas.Abang Abu agaknya nih.Tiba2 dilihat Abu keluar dari rumah.Hanya bertuala.Hati yang panas membara bagai disimbah minyak.Ingin sekali digayang budak ini.

Tiba2 ..........Dilihatnya Abu menukar pakaian lelaki yang baru masuk ke halaman rumahnya.Sehelai demi sehelai berganti tubuh.Baju,seluar malahan kasut.Dan dalam Sekelip mata , Abu berlari untuk sampai ke sekolah.Apakah yang terjadi ini?Hati yang tadi terbakar marak kini sejuk bak salju.Perlahan2 air mata menitis tanpa disedari.

Lalu berlalu la cikgu tersebut dengan menaiki kereta kembali ke sekolah.Tiba2 terlitas dalam fikirannya , kalau dah lambat , buat apa berlari.Kan penat jer.Kalau dah nama budak.Lagi satu kenapa la tak nak beritau hal sebenar.Ni tak pasal2 jer kena rotan.Bodoh betul.Takde la aku tercangak kepanasan macam ... macam .... errr macam apa yer?Haaa ... macam minah salleh tanned kat kulit kat pantai tuh.Hish

Sampai ke sekolah , Abu pun dipanggil masuk ke bilik guru kaunseling.Lalu berlalu lah Abu memasuki bilik tersebut.Dilihatnya guru dsiplin dengan misai melenting dan guru kaunseling ada di bilik tersebut.Dalam hati Abu , habis la.Aku ingat boleh terlepas kena rotan.Pasrah je la.....

Setelah dipersilakan duduk , Abu ditanya perkara sebenar.Abu masih menekurkan kepala tidak bersuara.Lalu guru kaunseling pun menyingkap hijab , menceritakan satu demi satu apa yang dilihatnya.Lalu setelah didesak berulang kali akan kebenaran lalu bersuara la Abu.

" SAYA LEBIH RELA DIROTAN DARI MENYINGKAP KEDAIFAN KELUARGA.JIKA ROTAN MEMBOLEHKAN SAYA KE SEKOLAH,YA,SAYA AKAN TERUS MENERIMANYA.SAYA BERSYUKUR DENGAN APA YANG SAYA ADA"

Terkesima seketika mendengar kata2 dari budak tingkatan 1.Terpukul dengan ketabahan dan kecekalan Abu.Renung2kan lah.Kita dibagi kesempunaan , kelebihan dan kemudahan yang lebih hebat.Berkali ganda hebat.Fikir2 kan lah.Anugerah akal yang diberi digunakan sebelum berkarat@ ditarik balik....


Secangkir idea,luahan kata

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails