Friday, May 21, 2010

Flysheet Vs Khemah

Haaaa.Kali ni aku nak kongsi pasal flysheet n khemah.Mana satu yg menjadi idaman kalbu.Ada org senang ngan khemah.Sesetengah lak lebih suka bawa flysheet a.k.a fly jer.So kat sini aku kupaskan sedikit idea dan keserasian mengikut pendapat aku.Setiap orang berbeza pendapat kan kan kan. ;D


igloo tent

Ok.Dulu aku mmg suka kemana2 mesti bawah khemah dalam kreta.Sumbat jer kat bonet.Bukan berat mana pun kan.Dah la aku ni jenis main redah n ikut suka jer.Agak2 tergerak hati aku terus berdesup mengikut gerak hati.Biasanya aku g pantai untuk lepak n tenangkan fikiran.Kekadang aku g lepak kat air terjun mahupun gunung.So senang n jimat kalau pakai khemah nih.Paling tak pun bayar 10 hinggit bayar duit tapak khemah.So save cost.Aku kan kedekut.Ekekekekeke

Memang senang nak salin baju,simpan barang n tido tanpa ada rasa gangguan (org lain tak nampak apa kita bua dalam khemah ;p) tapi bila nak mengemas tuh.Haish.Terasa nak campak jer khemah tuh.Tu belum bab membasuh.Mmg double trouble tol.Tu belum lagi bab melipat.Kekadang tak masuk la,terbesar la,apa la bila nak masukkan dalam sarung.Mengelembung sana sini.Dah kena buka balik.



contoh A tent

Bila usia khemah tuh dah lama sikit aku mula perasan sesuatu.Biasa kalau kita lipat khemah mesti ada garisan kan.N garisan tuh makin lama makin reput n memendekkan jangka hayat khemah.Tambahan bagi freshie yg baru nak belajar lipat khemah yg mengelembung sana sini.Lagi la cepat menjahanamkan bila dipaksa masuk n yada yada.Dulu masa aku belajar kat luar,diorg ada satu alat kalau aku tak salah nama dia compression stuff sack.So masalah gelembong sana sini dapat di atasai.Tapi aku belum jumpa lagi kat negara kita.Mayb ada tapi mahal la sikit kot


9 strap compression

Pastu tu aku cuba pakai flysheet.Praktikel,menjimatkan ruang tapi semua orang leh sekodeng.Ekekekekeke.Tapi peduli apa kan.Aku belum kawin lagi.Hahahahahaaha.Sgt mudah n senang nak basuh.Nak lagi best bawa hammock.Penjagaan pun senang.Tapi masa journey naik gunung hari tuh , hamik ko.Menggigil kesejukkan.Pastu tumbang.Demam.Hehehehehe.Nasib baik aku ni agak bersopan kalau tido.Statik jer.Kena yg tido bersepah,pagi2 bgn tgk dah peluk pokok.Itu pun nasib baik kalau peluk pokok.Kalau peluk benda lain ????? Apakah benda itu??? hehehehehe :)


flysheet

N ada satu lagi masalah flysheet ni.Serangga dengan segala hormatnya bebas berkeliaran disekeliling.Tu yg tak best tuh.Tapi bila pk2 balik baru terasa cam nature kan.Bak kata wani anak alam tapi takut pacat ;p.So sekarang ni aku sediakan flysheet n khemah dalam keta.Kalau naik gunung aku bawa khemah.Kalau aku g tempat2 yg kurang sejuk aku pakai flysheet.Takpun kalau sorg aku gantung poncho jer.Kalau berdua pakai poncho pun cam menarik jer.Mesti ala2 romantik ;p Kalau lah.....


poncho

So depend on memasing.Ini cara aku.N sekarang even slepping beg pun aku main sumbat dan hasilnya masih lagi gebu sampai sekarang.N kalau aku rajin,kat rumah aku sajer je sidai poncho , khemah n flysheet.Sajer angin kan.So pilih la mana satu yg rasa berkenan di hati.Tapi untuk kaum hawa adalah disarankan pakai khemah.Senang nak menukar apa yg patut n tak patut ;D

Secangkir idea ,luahan kata

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails