Friday, June 18, 2010

Laptop aku

Selama aku hidup di dunia ni dah macam2 jenis laptop aku cuba.N da last one aku try pakai maccbook pro.Waktu tu nak ambil air tapi rasa cam susah lak coz tpaksa pakai xternal cd drive.So cam menyusahkan jer rasanya.Aku nak imbau balik sejarah aku pegang pc n laptop nih.

Aku pegang pc sejak umur aku 4 tahun kot.Waktu tu tak salah aku pentium m.GUI untuk inteface pun tak macam sekarang.Dulu pakai MS DOS n banyak guna line 2 line command.Dari situ la aku boleh bt cording sikit2.Teringat zaman tu parents aku mengamuk sebab kerja aku menjahanamkan pc.Ye la nak tau apa yg ada kat dalam tuh.Mana x tiap2 tahun asyik kena beli pc baru jer.

Computer pertama yg aku beli sendiri acer travelmate yg 17 inchi.Waktu tuh tahun 2000 kalau aku tak salah.10 tahun yg lepas.Waktu tu kira aku baru pas spm.Kira diantara yg terhebat la waktu tuh.Kira mmg kelek sentiasa n tak tinggal.N Laptop tuh ada lagi masih bernafas sampai sekarang.Syg sgt.Bukan mudah nak beli n kalau x salah masa tuh harga dia 4k lebih kurang.

Then 2nd laptop aku pakai Acer gak.Core 2 duo.Aku beli tahun 2003 kalau xsalah.Aku agak gila teknologi dan sanggup laburkan duit untuk godeh2 benda alah gadjet2 yg ada.Bagi aku,kepuasan yg tak terhingga bila mampu mulik , tahu perjalanan di belakang gadjet n mampu untuk sembuhkan penyakit pd gadjet tuh setelah aku sendiri yg cipta penyakit.Ekekekekeke

Bila Dell n HP kuar yg ada casing colour2 aku pun cuba la pakai.Rupanya sama jer.Cuma colour jer yg jadi penambah seri.Tapi aku selesa guna acer coz may b dah terbiasa.Lagipun bagi aku keypad dia memberi respon yg agak baik ( lebih kurang sama ngan mac cuma mac ada lampu kat keyoard ;p )n harga yg agak reasonable.

Tahun 2009 aku beli desktop acer gak.Yg warna oren transformer tuh.Waktu tuh harga dia 5 lebih.Quad core so jakun la.Lagipun casing dia cantik n powerfull.Beli2 aku terus godeh tgk macam mana la rupa quad core tuh.Yela kalau setakat baca n tgk gambar bagi aku xpuas.Kena feel.Baru best :D

Then aku ambil IBM.Sekarang ni dah diambil alih dan di downgrade kualiti.So tak macam dulu.N Finally aku pakai macbook pro.So kat sini sebbenarnya cerita aku baru nak bermula.Ekekekekeke.

Macbook pro ni aku ceritakan dari pengalaman aku la.Respon keyboard,refresh screen,sound quality n grafik bagi aku sgt memuaskan.Lagipun apa yg terpapar kat screen , warna itulah yg sejibik kuar masa print.N aku suka shortcut key n kalau boleh less GUI ( graphicaluser interface ) supaya cepat n pantas.N paling aku suka tak yah nak defragment n scanning virus.N tak hang.Tu yg seronok tuh!!!!

N xbanyak kerenah untuk config hardware.Semuanya dipermudah n aku seronok menggunakannya berbanding windows.Tapi ada masalah yg aku xsuka.Susah nak dpt software pirate.Huhuhu.Mahal sgt software ori kalau nak beli.Pilihan game pun xbanyak.So pilihan yg aku ada bila aku outstation ke negara org so waktu tu la aku cari seberapa banyak software yg boleh ;p

Tapi design aluminium ni pada mulanya mmg menarik perhatian.Tapi bila ah pakai baru tau betapa susah nak jaga.Habuk asyik melekat mungkin kerana elektrik statik kot.N kalau aku pakai jam aku yg satu lagi tuh mmg kena buka coz calar masa nak menaip.So kena pakai jam getah@ buka jam masa nak menaip

Tetiba panggilan azali datang,Huhuhuhuhu.Dah tak tahan nih.Nak kena p tandas.So nanti aku sambung balik yerrr ;p bukaan cobaan tapi ini betol2

Secangkir idea , luahan rasa

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails