Monday, September 13, 2010

Pohon dan teman

Di sebuah kawasan yg tenang , jauh dari kesibukkan kota ,terdapat sebuah perkampungan kecil yang mana penduduknya hidup dalam satu suasana yg harmoni.Bau harum rumput dan bebunga segar mellingkari sesiapa sahaja yang menginjakkan kaki ke kawasan tersebut sekaligus memberi aroma tersendiri.Indah,menawan dan membahagiakan



DI perkampungan tersebut , terdapat sebuah pohon epal yang besar.Kukuh berdiri menongkah langit.Letaknya pohon epal tersebut di pinggir desa.Walau pun pohon tersebut tersergam gagah , namun jauh disudut hatinya terasa kesunyian.Kerana tiada teman mahupun rakan untuk bermain mahupun berborak.

Satu hari , terdapat seorang budak kecil bermain di sekitar pinggir desa.Berguling di celahan rumput dan kuning dafodil.Ketawa girang mengejar sang rerama.Sambil di tangan kirinya mengenggam patung beruang kusam.Sedang berkejaran dengan rerama itulah maka sampai budakk kecil tersebut ke pohon epal besar.Maka terkesima dan kagum budak kecil tersebut dengan kebesaran dan gahnya pohon itu



Sejak dari perjumpaan pertama itu budak kecil tersebut selalu bermain di pohon itu.Mereka telah menjadi sahabat baik.Pohon epal itu juga sgt senang kerana kini dia telah mempunyai sahabat untuk bermain dan bergurau senda.Budak kecil itu selalu memanjat dahan2 pohon epal , bergayut dan ketawa riang , bermain dan tenggelam dalam dunia ciliknya.Setelah penat bermain , sambil bertenggek di dahan tertinggi yang boleh dicapainya , sambil mulut menguyah epal yg dipetik.Terhampar saujana mata keindahan pemandangan sambil menikmati kesegaran dan kemanisan epal.

Tahun demi tahun berlalu.Zaman silih berganti.Kini budak kecil itu telah membesar.Satu hari budak kecil itu tidak datang bermain.Pohon epal itu hairan kerana sebelum ini budak kecil itu tidak pernah culas bermain bersamanya.Pohon epal itu menunggu dari sehari ke sehari.Namun hajat untuk bermain bersama tidak kesampaian.



Satu hari , budak kecil itu datang.Lalu gembiralah pohon epal.Terasa penantiannya itu berbaloi.Lalu pohon epal itu mengajak budak kecil itu bermain bersama.Lantas budak kecil itu menolak ajakannya.Pohon epal itu hairan.Lontaran demi lontaran soalan diajukan.Akhirnya jawapan yg dikeluarkan dari mulut mugil budak kecil itu terkeluar.Katanya dia bukan lagi seorang budak kecil yang bermain dengan pohon epal.Sekarang dia sudah semakin membesar dan perlukan wang untuk bermain dengan alat mainan.

Maka melihat muka sedih budak kecil itu maka pohon epal itu berkata bahawa dia tak punya wang.Namun ambillah epalku ini dan juallah untuk mendapatkan wang.Dari hasil jualan tersebut maka belilah mainan kesukaan mu.Maka dengan pantas budak kecil itu mengambil kesemua epal dari pohon epal tersebut dan menjualnya dipasar.Pohon epal itu tersenyum kegembiraan kerana mampu mengkabulkan permintaan budak kecil tersebut.

Seketika waktu pohon epal tersebut tenggelam dalam dunianya.Lama tidak berjumpa dengan rakan sepermainan nya,budak kecil tersebut.Tiba2 dari jauh dilihat budak kecil tersebut datang.Budak kecil tersebut sudah membesar dan tubuh badannya sudah tinggi dan terdapat kumis nipis dibibirnya.Lalu dengan gembira pohon epal tersebut mengajak temannya itu bermain bersama.Namun temannya itu menolak dan berkata kini aku bukan lagi budak kecil yg asyik bermain.Aku sudah dewasa dan perlu membina rumah.Bolehkah kau menolongku?

Pohon epal itu bersedih kerana ajakkannya ditolak.Namun kerana temannya, dia cuba tidak menghampakan.Aku tidak punya rumah tapi kau ambil ranting2 ku yg besar , jadikan tiang rumah dan ranting2 kecilku kau jadikan dinding.Lalu temannya itu memotong sebagaimana yg disuruh.Pohon epal itu gembira kerana mampu menolong temannya itu.



Hari berganti hari.Bulan bergati bulan.Tahun berganti tahun.Pohon epal itu begitu merindui temannya itu.Satu hari , temannya datang berjumpa lagi dengannya.Temannya itu berkata.Aku sedih.Aku sudah besar dan ingin pergi berlibur.Mahukah kau menolongku memberi aku sebuah kapal untuk aku berlayar melihat dunia.Agar aku boleh menghiburkan hati.

Lalu pohon epal itu menjawab.AKu tak punya kapal.Namun kau potonglah batangku.Dari batangku ini kau buatlah sebuah kapal.Lalu berlayarlah kau ke mana sahaja tempat yang kau ingnkan.Lalu temannya itu memotong batang pohon epal tersebut lalu membuat sebuah kapal dan berlayarlah teman pohon epal tersebut bersama batang pohon epal yg telah dipotong , menjelajah dari satu tempat ke tempat yg lain.



Zaman silih berganti.Musim silih berubah.Satu ketika seorang tua bertongkat datang ke pohon epal itu.Org tua itu adalah teman kepada pohon epal yang telah lama menghilangkan diri.Lalu pohon epal itu dengan sedihhnya berkata.Aku sudah tidak punya buah untuk kau makan dan jual.Lalu temannya itu berkata.Aku sudah tidak punya gigi untuk memakan buahmu.Pohon epal itu berkata.Aku sudah tidak punya dahan dan batang untuk kau panjat.Lalu temanya itu berkata , aku sudah tidak punya kudrat untuk memanjat.




Lalu pohon epal itu berkata.Aku sudah tidak punya apa2 kecuali tunggul dan akar ini.Hanya ini sahajalah yang tersisa.Lalu temannya tu menjawab.Aku tidak mengiginkan apa2 darimu lagi.Aku sudah terlalu penat meninggalkanmu.Kini aku hanya ingin beristirehat bersamamu , menghabiskan sisa2 hidupku.Lalu dengan rasa gembira sambil menitikkan air mata pohon epal itu memberitahu bahawa akar dan tunggul pohon tua la tempat yang paling baik untuk berbaring dan beristirehat.Mari.Marilah berbaring dalam pelukkan akarku.Lalu temannya itu berbaring di pelukkan banir pohon epal tersebut


~ TAMMAT ~




buat seorang anak = inilah pengorbanan org tua kepada kita.Sentiasa membantu walau kita jauh meninggalkan.Dikala susah kita dtg dan dikala senang kita pergi.Berbaktilah dan perbetulkanlah dikala ada peluang

buat seorang kekasih = inilah pengorbanan ku kepadamu.Walau apa jua yang terjadi aku akan sentiasa setia bersamamu.Walau sejuta ulahmu

buat seorang sahabat = inilah perjuanganku untuk mempetahankan uhwah yang terjalin.

buat pembaca = renung2kan kerana ada sesuatu yang ingin aku sampaikan

secangkir idea , luahan kata

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails